Gradinita cu Program Prelungit nr.53 Timisoara








Pliant proiect 1


Pliant proiect 2


     TEMA : "BANATULE COLT DE RAI"

     DATA DESFASURARII: 16.05.2008

     LOCUL DESFASURARII: GRADINITA CU PROGRAM PRELUNGIT NR.53 TIMISOARA

     COORDONATOR: DIRECTOR: INST.CAPRARIU ADRIANA

     RESPONSABIL CERC PEDAGOGIC:
     INST. MATU CAMELIA
     INST. GRIJINCU FLOAREA

      ECHIPA DE IMPLEMENTARE:
     EDUC.: SOPORAN CAMELIA
     EDUC.: PASAN ANA-MARIA

      ARGUMENT

      Într-o zi frumoasa de primavara, am mers impreuna cu copiii grupei pregatitoare sa vizitam Muzeul Satului din oras, unde urma sa participam la o activitate de vopsit oua.

      Ajunsi acolo, ne-a asteptat muzeograful care ne-a îndrumat în incinta muzeului. Am vazut cateva case vechi, restaurate, specifice zonei Banatului si am aflat multe lucruri interesante despre viata oamenilor din trecut, despre obiceiurile si datinile lor, despre portul popular.

      Copiii ne-au adresat multe intrebari legate de ceea ce au vazut si asa am hotarat impreuna ca in saptamana viitoare sa desfasuram proiectul tematic cu tema: ”BANATULE COLT DE RAI”.

      DESCRIEREA PROIECTULUI

      GRUPUL TINTA:
     • grupa pregatitoare.

      RESURSE UMANE:

     • copii;
     • educatoare;
     • parintii copiilor;
     • autoritati locale;
     • profesor de istorie;
     • muzeograf;
     • preot;
     • instrumentisti;
     • coregraf dans popular

      RESURSE MATERIALE

     • harta Romaniei, a judetului si a orasului Timisoara;
     • harta proiectului tematic;
     • costume nationale din Banat si din alte zone ale tarii;
     • prosoape si servetele cu motive populare ;
     • farfurii si cani de artizanat;
     • unelte agricole;
     • furca de tors, fusul;
     • linguri de lemn;
     • covoare;
     • icoane pictate pe lemn;
     • razboi de tesut;
     • vartelnita;
     • suveici;
     • coceni de porumb;
     • prosoape artizanale;
     • albume, fotografii si carti cu imagini din sat ;
     • jetoane, decupaje, carti si atlase legate de tema studiata;
     • planse si vederi din oras si din alta tara ;
     • acuarele, creioane colorate, carioca;
     • plastilina, plansete;
     • autocolant, hartie creponata si colorata;
     • panza pentru cusut (etamina), ace, gheme din lana;
     • aparat foto;
     • radiocasetofon, CD-uri;
     • diverse carti si reviste;
     • culegeri de folclor.

      RESURSE DE TIMP:

      • o saptamana

      METODE:

     • brain-storming
     • observatia spontana si dirijata;
     • explicatia
     • demonstratia
     • exercitiul
     • jocul
     • povestirea
     • invatarea prin descoperire
     • problematizarea

      BIBLIOGRAFIE:

      1. Programa activitatilor instructiv-educative în gradinita de copii, Bucuresti, 2005
     2. Silvia Dan, Daniela Lazar, Angela Dumitrescu, Manuela Ploscar, Floare Grijincu, “Metoda proiectelor la varstele timpurii”, Ed. Mirton,Timisoara, 2005.
     3. Iosif Bogdan, « Poezii populare si scrieri folcloristice », Ed. Zamolsara, Timisoara, 2007.
     4. Dumitru Gherghina, Nicolae Oprescu, Ioan Danila, « Metodica activitatilor instructiv-educative în învatamântul preprimar », Ed. Didactica Nova, Craiova, 2007
     5. Monica Lespezanu, «Traditional si modern în învatamantul prescolar », Ed.Omfal Esential, Bucuresti, 2007
     6. Antologie de cantece pt. Prescolari…..
     7. Gheorghe Tomsa, « Psihopedagogie prescolara si scolara ». Supliment la Revista învatamântului prescolar…..

      OBIECTIVUL GENERAL:

      Redescoperirea si promovarea valorilor traditionale stramosesti prin implicarea copiilor si cadrelor didactice in diverse activitati legate de traditiile locale.

      OBIECTIVE OPERATIONALE:

     • sa recunoasca si sa aprecieze arta populara, mestesugurile, locuintele traditionale, obiceiurile si traditiile specifice zonei Banatului;
     • sa-si imbogateasca vocabularul cu noi cuvinte si expresii specifice graiului banatean;
     • sa asculte proverbe, zicatori si ghicitori si sa deduca intelesul acestora;
     • sa audieze si sa interpreteze, cu placere, cantece populare banatene;
     • sa reproduca strigaturi specifice zonei Banatului;
     • sa retina si sa redea caracteristicile costumului national traditional;
     • sa-si aduca contributia la amenajarea in clasa a unui sector cu obiecte de arta populara;
     • sa-si formeze deprinderea de a manui vartelnita, razboiul de tesut, furca, fusul si suveica;
     • sa dezvolte unele deprinderi artistico-plastice prin colorarea sau pictarea unor contururi reprezentand costume nationale sau obiecte de artizanat;
     • sa-si consolideze cunostintele referitoare la datinile si obiceiurile din Banat prin prezentarea unei sezatori si a unor dansuri populare.

      LISTA DE PROBLEME

      Ce stiu copiii?
     • Orasul in care locuiesc face parte din Regiunea Banatului;
     • In trecut oamenii de la sate se imbracau in costume populare pe care si le confectionau singuri;
     • Principalele activitati ale taranilor erau : agricultura, cresterea animalelor, mestesugurile.

      Ce urmeaza sa stie copiii?
     • Banatul se imparte in: Banatul de pusta, de deal si de munte;
     • Fiecare zona a Banatului si-a pus amprenta diferit pe modul de viata al banatenilor;
     • Arta populara, mestesugurile, locuintele traditionale, obiceiurile si traditiile specifice zonei Banatului;
     • Zicatori, proverbe, strigaturi in grai banatean;
     • Cantece si dansuri populare specifice Banatului;
     • Sa foloseasca vartelnita, razboiul de tesut, furca, fusul si suveica;
     • Datinile si obiceiurile banatenilor;
     • Cum se numesc piesele costumului popular.

      Adaugarea de detalii si atribuirea de functionalitati:
     - Lucrarile realizate de catre copii au fost folosite la decorarea salii de grupa;
     - Jocul de rol a fost imbogatit cu tematici noi despre obiceiuri si traditii.

      Evaluarea proiectului:
     - Organizarea unei expozitii cu lucrarile copiilor;
     - Expunerea fotografiilor realizate in cadrul activitatilor si vizitelor;
     - Prezentarea pentru parinti si partenerii educationali a montajului artistico- literar ,,Sezatoare in Banat”.

      TITLURI, MOTO-URI:

      1.Titlu expozitie: „FOLCLORUL, TRADITIE SI CONTINUITATE”

      2. ”NU E DATORIE ROMANEASCA MAI VREDNICA DE A FI ÎNDEPLINITA, DECÂT CA SA FACEM PARTASI PE CEI MAI TINERI DE BUNURILE SUFLETESTI MOSTENITE DIN VECHIME, CACI ZESTRE MAI DE PRET NU E ALTA CA AVEREA DE CUGET SI SIMTIRE ÎNCHISA SI PASTRATA CU GRIJA SFÂNTA DE-A LUNGUL ANILOR, ÎN ADÂNCURILE SUFLETULUI CRESTINESC AL MOSILOR SI STRAMOSILOR NOSTRI…” - dupa cum spune GEORGE BREAZU.

      3. "Strabunii ne-au lasat locul, sa pastram neamul si portul”.(Album foto)

     


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

SECVENTE VIDEO
YOUTUBE.COM


Sezatoarea copiilor
secventa video_1


Sezatoarea copiilor
secventa video_2


Sezatoarea copiilor
secventa video_3